“Farklı Bakış Açılarından Psikoloji” Konusu Üniversitemizde Düzenlenen Uluslararası Çalıştayda Ele Alındı
11.04.2025
Türk-Alman Üniversitesi ev sahipliğinde, 8 Nisan 2025 tarihinde Kültür ve Sosyal Bilimler
Fakültesi tarafından düzenlenen “Psychologie aus diversen Perspektiven / Farklı Bakış
Açılarından Psikoloji” başlıklı uluslararası çalıştay, kıymetli akademik katkılarla
gerçekleştirildi. Etkinlik, sosyal bilimlerin disiplinler arası temel yaklaşımı çerçevesinde
sosyal etkileşim, kültürlerarası bağlam ve göçün nedenleri ile süreçlerinin Psikoloji bilimi ve
araştırmaları perspektifinden ele alınmasına anlamlı katkılar sundu.
Çalıştayın, açılış oturumunda, Üniversitemiz Rektörü Prof. Dr. Cemal Yıldız, Psikoloji
disiplininin bireysel yaşamda anlam ve amaç bulma sürecindeki öncü rolüne dikkat çekmiş;
aynı zamanda Psikoloji biliminin kimlik, göç ve travma gibi toplumsal olguların analizindeki
önemine işaret etti.
Rektör Yardımcımız ve Kültür ve Sosyal Bilimler Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Aysel Uzuntaş
açılış konuşmasında, disiplinler arasılık kavramını vurguladı; Psikoloji alanına farklı bakış
açılarından yaklaşmanın gerekliliğinin altını çizdi.
Kültür ve Sosyal Bilimler Fakültesi Birim Koordinatörümüz Doç. Dr. Rainer Schmidt’in,
Psikoloji alanına doğa bilimleri ve sosyal bilimler açısından yaklaşımlar temalı açılış
konuşmasının ardından çalıştayın sunum aşamasına geçildi.
Çalıştayın ilk oturumunda bilişsel bir perspektiften Psikoloji ve insan deneyimi, nörobilişsel
süreçler ve zihinsel işlevler, bireysel farklılıklar ve dış dünyanın algılanma biçimlerine dair
katmanlı bir yaklaşım ortaya kondu. Özellikle algı, karar verme ve tartışabilme gibi zihinsel
kapasiteler üzerine yürütülen araştırmalardan örnekler sunuldu; bu tür çalışmalarda kullanılan
farklı metodolojik yaklaşımların önemi vurgulandı. Bireysel farklılıklar ve performans başlığı
altında, bilişsel performansın genel nitelikleri, problem çözme gibi konular, beynin işleyişine
dair kuramsal çerçevelerle tartışıldı. İlgili yaklaşımlar, görsel algı bağlamında Psikoloji ile
Fenomenoloji arasındaki ilişki açısından değerlendirildi.
Çalıştayın ikinci oturumunda ise psikolojik dayanıklılık ve travma konuları ele alındı;
travmanın gelişimi, semptomları ve sonuçları kapsamlı biçimde tartışıldı. Ardından bireyin
kendilik ayrımı ve kendini geliştirme yolları, duygusal, bilişsel ve toplumsal dinamiklerle
ilişkili olarak değerlendirildi, ayrıca toplumsal bir bakış açısıyla evlilikteki sorunların
çözümüne dair kültürel analizler, çalıştaya katkı sağlayan değerli akademisyenler tarafından
ele alındı.
Çalıştayın son oturumunda, Türkiye’deki üniversitelerde Psikoloji bölümlerinin genel analizi
üzerine odaklanan bir sunum gerçekleştirildi, ardından “Türkiye ve Almanya’da Psikoloji
Eğitimi” konulu müzakere bölümüne geçildi. Psikoloji eğitiminde iki ülkenin müfredatları,
staj ve uygulama ölçütleri, araştırma metodolojisi, eğitim ve araştırmada laboratuvar
imkânları, çift diploma programı için ortaklıklar ve farklılıklar, uzmanlaşma ve lisansüstü
eğitim yapısı gibi konular Türkiye’den ve Almanya’dan alan uzmanları tarafından ayrıntılı
olarak görüşülüp değerlendirildi.
Çalıştay boyunca Psikoloji disiplininin bilişsel, nörobilişsel, fenomenolojik, kültürel ve
toplumsal boyutları, farklı akademik perspektiflerin katkılarıyla çok yönlü biçimde tartışıldı.
Psikoloji alanının geniş kapsamlı yönlerinin değerlendirildiği, Psikolojiyi ve Psikoloji
eğitimini farklı yöntem, yaklaşım ve kültürel zeminlerde düşünmeye teşvik eden etkinlik,
bilgi ve fikir alışverişi için verimli ve zengin bir akademik alan sundu.